Thursday, March 17, 2011

از نو، نو شویم

چهارشنبه‌سوری هم که دیگر روز و نماد بی‌فرهنگی ماست تمام شد و آب از آب تکان نخورد. آخر مراسمی که قدیم‌ها با روشن کردن بوته‌ای آتش و پریدن از آن رسم و آیین دیرینه‌ای بود با منفجر کردن بمب و انواع و اقسام ترقه‌ها چه قرابتی دارد؟ چرا گزک می‌دهید دست بعضی‌ها که در بوق و کرنا کنند این آیین شیطانی‌ست؟! شعورش را نداریم آقاجان و باید عمری تاوان نادانی و بی‌عقلی را بدهیم. همین.

*

سال 89 هم دارد نفس‌های آخر را می‌کشد. دهه‌ی 80 خورشیدی هم تمام شد و پا به دهه‌ی 90 خواهیم گذارد. در این دهه که از هر لحاظ دنیا تکان‌هایی جدی خورد و نمونه‌ی اخیرش زلزله‌ی بی‌سابقه‌ی ژاپن و خطر انتشار مواد رادیواکتیو است. پیش از این بیداری ملت‌های خاورمیانه در سالی بود که گذشت. اما ما ملت ایران هم‌چنان داریم تاوان پس می‌دهیم. تاوان بی‌تدبیری و تک‌روی را... تاوان نادانی. به‌قول "شهیار قنبری" ملتی که خانه‌اش از کتاب و کتاب‌خانه خالی باشد بهتر از این نیست. ملتی که هنوز 5000 تومان هزینه برای خرید یک کتاب برای‌اش گران است ولی پول آژانس برای تفریح‌اش ارزان.

*

خبری که در شلوغی اخبار دنیا آن‌چنان در بین ادب‌دوستان پخش نشد و دیده نشد، درگذشت "دکتر سعید ارباب‌شیرانی" مترجم کتاب هشت جلدی "تاریخ نقد جدید" بود که دو دهه به توصیه‌ی زنده‌یاد "رضا سیدحسینی" دیگر مترجم گران‌قدر روی این اثر زحمت کشید و در دوره‌ی پانزدهم کتاب سال جمهوری‌اسلامی به عنوان کتاب سال شناخته شد.

او در سن 73 ساله‌گی به دلیل بیماری سرطان در امریکا درگذشت. در سال1316 در اصفهان به‌دنیا آمد. کتاب "تاریخ نقد جدید" یکی از آثار مانده‌گار در جهان است که باید خوش‌حال باشیم برگردان فارسی‌اش را داریم. یادش گرامی و روح‌اش شاد.

*

در همین روزها مجله‌ها و نشریات فرهنگی-ادبی سال‌نامه‌های پُرباری را بر دکه‌های نشریات عرضه کرده‌اند از جمله: نافه، بخارا، شرق، چلچراغ، رودکی، صبح آزادی، مهرنامه که توصیه می‌کنم ادب‌دوستان بخوانند.

*

پیشاپیش سال نو بر همه‌گان مبارک. با آرزوی سالی سرشار از عشق و عشق و عشق... هر چند به‌قول "اخوان" این روزها باغ نومیدان چشم در راه بهاری نیست!

*

1389/12/26