Thursday, March 10, 2011

وُدکا و شعر شاملو؟؟

خواندم عاقبت "ایرج افشار" مورخ و پژوهش‌گر وایران‌شناس نام‌دار درگذشت. خدای‌اش بیامرزد. روح‌اش شاد.

*

اگر بخواهید بروید "دربند" معمولن از پارک‌وی تا میدان تجریش را از خیابان ولی‌عصر می‌گذرید. در همین فاصله تا میدان موسسه‌ای است که متعلق به خدابیامرز "افشار" است. قسمتی از املاک خود را وقف موسسه لغت‌نامه دهخدا کرد. مطمئنن کم‌تر کسی اصلن این موسسه را دیده باشد چرا که فکر دربند را تا رسیدن به میدان کرده است.

**

قرار بود که ایرج افشار در سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی از دانشگاه اسکاتلند در رشته تاریخ دکترای افتخاری دریافت کند. هر چند ایشان دکترا داشت. تالیفات دکتر افشار بسیار است. نزدیک به ۳۰۰ کتاب تألیف، تصحیح و ترجمه کرده است.

*

کسانی چون دکتر افشار هم‌اینک هستند و کم نیستند شکر خدا از جمله دکتر "شفیعی‌کدکنی" که عمرش دراز باد.

*

دیگر این‌که مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای که پایانی هم بود با محکوم کردن هرگونه اغتشاش، بی‌‌نظمی و حرمت‌شکنی در کشور، خواهان محاکمه سران مخالفان شد.

عصر چهارشنبه در پايان اجلاس نهم از دور چهارم مجلس خبرگانِ رهبری، اعضای اين مجلس بدون آن‌که از فرد خاصی نام ببرند از قوه قضائيه خواستند، کسانی که «سران فتنه‌گر و عوامل اصلی اغتشاش» توصيف شده‌اند، را هر چه سريع‌تر محاکمه و به مجازات قانونی برسانند.

خبرگانِ رهبری هم‌چنين، تجمع‌های اعتراضی ۲۵ بهمن ماه را محکوم کرده و آن را «حرکت مذبوحانه عده‌ای عوامل بيگانه و خائن به وطن» خواندند. در اين بيانيه از آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «نعمت الهی» ياد شده و مردم ايران به «قدرشناسی بيشتر از رهبری» فرا خوانده شدند
.

*

بنده هم‌چون رسم وعرف "بدون شرح" بعضی عکس‌ها این خبر را که در سایت "رادیو فردا" بود را بدون هیچ حاشیه‌ای خدمت‌تان نوشت‌ام تا قدرش را بدانید.

*

جناب "شهیار قنبری" که صدالبته بنده از برنامه‌های رادیویی‌شان محروم هستم دیگر بار با آلبومی شنیدنی بازگشته‌اند. در این مورد بیش‌تر خواهم نوشت. اما آلبوم "طعم رویا" که ترانه‌های جناب "جنتی‌عطایی" با صدای "مهرداد آسمانی" است را هم کم و بیش شنیدم و راست‌اش در جایی حال‌ام گرفته شد که هم‌نشینی مثلن واژه‌ی "ودکا" با "شعر شاملو" خیلی خیلی نچسب و لوس درآمده خدایی... هیچ قرابتی در "ودکا" و "شعر شاملو" نیست. کاش چنین نمی‌شد. ضدحالی اساسی بود برای من که شاملو را بسیار بسیار دوست داشت‌ام. از جناب "جنتی‌عطایی" بعید بود چنین قرابت نچسبی! الحق که در نو کردن واژه‌ها فقط "شهیار" استاد است و بس... آخر ارزش آن‌همه شعر ناب و عرق‌ریزان روح شاملو با "ودکا" سنجیده شود نوبر است به جان خودم... مرا یاد ترانه‌سراهایی انداخت که... بی‌خیال!

*

1389/12/19