Tuesday, June 28, 2011

از هر خونه‌ای عزیزی رفته

روزگار شگفتی‌ست! داشت‌ام خیابان‌ها و مردمی را تماشا می‌کردم که در صف عابربانک‌ها ایستاده بودند تا از صدقه‌سر دولت مهرورز و خدمت‌گزار یارانه ماهانه خود را دریافت کنند. مطمئنن عده‌ای در دل ناسزا می‌گفتند و عده‌ای برای روز بعد برای خرج کردن یا پس‌انداز نقشه می‌کشیدند. ناخودآگاه ترانه‌ی "هایده" به ذهن‌ام خطور کرد با مطلع:


*


خانه‌ی روشن، خداحافظ


سرزمین من، خداحافظ


روزای خوب‌ت بگو کجا رفت


تو قصه‌ها رفت یا از این جا رفت



روزگار شگفتی‌ست! عده‌ای در حصارند و انگار دیروز دست از اعتصاب برداشتند. نمی‌توان گفت تنها در روزگار ما این سرزمین روی خوش ندیده است. در همه‌ی اعصار این سرزمین مردم و آسمان این مُلک دچار کابوس و سیاهی بوده است. از طرفی بعضی از روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان شهامت نوشتن پیدا کرده‌اند از جمله روزنامه "روزگار" که پیش‌بینی من این است که به‌زودی توقیف خواهد شد. نهایتن تا بعد از برگزاری انتخابات تحمل خواهد شد!


*


من سیاسی‌نویس نیست‌ام و البته توهم توطئه هم ندارم. ولی دارم روزهای شگفتی را می‌بینم. روزهای روشنی در راه است. نور از هر روزنی راه خود را پیدا خواهد کرد. آن‌روز خواهد آمد. در همه‌ی این روزها کسانی که دستی در نوشتن دارند دارند این روزها را با هر رسانه‌ای که در اختیار دارند ثبت می‌کنند. من هم نوشت‌ام تا گواهی باشد بر آن‌که من هم دیدم و کور نبودم. من هم شهادت دادم این‌روزهای سیاه را... من هم دیدم که برای مُردن هم باید در صف ایستاد.


*


ای زن تنها مرد آواره


وطن دل توست


شده صد پاره*



*ترانه: اردلان سرفراز- موزیک: فرید زلاند- اجرا: زنده‌یاد هایده


*


1390/04/07

Monday, June 6, 2011

بوی پیرهن یوسف‌ام

حدود یک ساعت پیش از صفحه‌ی فیس‌بوک دوستی فهمیدم که امروز شانزدهم خرداد سال‌مرگ "هوشنگ گلشیری"‌ست. باور کردنی نیست که خردادماه این‌همه مصیبت‌زده باشد. تازه می‌فهم‌ام که من هم برادرم را در چنین ماهی از دست دادم. در چنین روزهایی. حالا به تلافی یا بهتر بگویم برای این‌که دل‌ام را دریایی کنم دارم "بوی پیرهن یوسف" مجید انتظامی می‌شنوم که خیلی دوست‌اش دارم. شما هم اگر در هاردتان دارید بشنوید. موسیقی‌های "سکوت سرشار از ناگفته‌هاست" اثر زنده‌یاد "بابک بیات" و همین "بوی پیرهن یوسف" از آن‌هایی هستند که آرام‌ات می‌کنند. دست‌کم مرا...


*


1390/3/17